Littera Deusto

Modern Languages, Basque Studies and Humanities

Twitter, la biblioteca 2.0 y el artículo pendiente para Teresa Agirreazaldegi

noviembre 3rd, 2009 · No hay Comentarios

Tengo un artículo pendiente para Teresa Agirreazaldegi, que no consigo sacar adelante. Debería recoger el contenido de mi presentación en las II Jornadas sobre Documentación y Gestión de los Contenidos Digitales, pero no me satisface convertir en texto las diapositivas, ni abundar en los materiales que JosuKa Díaz Labrador y yo ya impartimos en el último curso de doctorado.

El furor de Twitter

El furor de Twitter

Cada día aparecen novedades en la gestión de contenidos y el tiempo que dedico a revisarlos disminuye hasta anular el tiempo que debería dedicar a escribir el artículo. Hoy por ejemplo he estado probando Seesmic, después de leer la última entrada de Mashable a la que he llegado desde GoogleReader.

This week, with Twitter Lists on the brain, it seemed like a great time to put two fantastic TwitterTwitter desktop clients in a head-to-head matchup. Seesmic DesktopSeesmic Desktop may have already added support for lists, but TweetDeck promises they’ll release support soon as well.

¿Y qué son las listas de Twitter? Esta es la explicación de Josh Catone:

Twitter Lists are Twitter’s long awaited “groups” feature. They offer a way for you to bunch together other users on Twitter into groups so that you can get an overview of what they’re up to. That’s because Lists aren’t just static listings of users, but rather curated TwitterTwitter streams of the latest tweets from a specified set of users.

Mashable es una revista-blog especializada en comunicación 2.0 a la que recientemente estoy prestando mucha atención y de la que Wikipedia aporta los siguientes datos (3.11.2009):

Mashable is popular on many social networks. As of October 62009, it has over 1.5 million Twitter followers, nearly 50,000 fans on Facebook, and over 300,000 RSS subscribers.

Pero si Mashable me ha llevado a Seesmic es sobre todo porque se trata de una herramienta más para abordar el fenómeno Twitter, que este año quiero introducir en la asignatura Gestión de fondos digitales (3º de Filología inglesa y vasca, y que el año que viene daré en Web communication tools, una asignatura de 2º curso del nuevo grado en Lenguas Modernas).

El artículo de Wikipedia sobre Twitter es excelente como introducción (la versión inglesa tiene una mención de calidad) y estos son algunos extractos escogidos.

Sobre su uso en la universidad:

The University of Vienna, Austria, used Twitter as an evaluation platform for student ratings. Every student had to send a tweet after each course unit with feedback to the teacher. Twitter turned out to be “a useful tool for evaluating a course formatively. Because of Twitter’s simple use and the electronic handling of data, the administrative effort remains small.”[82]

En la educación primaria del Reino Unido:

According to telegraph.co.uk, Twitter is put on the new primary school curriculum. Children should be able to “organise and adjust” speaking and writing skills depending on the technology being used, including using “emails, messaging, wikis and twitters”. During the primary years, children should also be taught to speak, write and broadcast using “blogs, podcasts, websites, email [and] video”.[84]

Como herramienta de comunicación en casos de urgencia. Se citan varios ejemplos, entre ellos este de alarmas por incendio en Australia (febrero de 2009):

The Australian Country Fire Authority used Twitter to send out regular alerts and updates regarding the February 2009 Victorian bushfires.[91]During this time the Prime Minister of Australia, Kevin Rudd, also used his Twitter account to send out information on the fires, how to donate money and blood, and where to seek emergency help.[92]

En apoyo de campañas políticas, como la reciente en defensa del sistema público de sanidad británico, mediante el hashtag (o etiqueta-almohadilla) #welovetheNHS:

In August 2009, when American opponents of President Barack Obama’s health insurance reform proposals attacked the British National Health Service, thousands of NHS users took part in a Twitter campaign expressing their support for the NHS with use of the #welovetheNHS hashtag. The hashtag was initiated by Irish comedy writer Graham Linehan, who said he wanted to use a twitter campaign “as a counterweight against the lies of the American right”.[102] The campaign also received the support of several politicians including British Prime Minister Gordon Brown.[103][104][105]

Por ejemplo, hoy (3 de noviembre de 2009) una de las etiquetas más calientes en estos pagos es “celaa” (la almohadilla todavía no ha calado), reflejo del impacto mediático obtenido por los nuevos proyectos de decretos curriculares que ayer hizo públicos la consejera de Educación del Gobierno Vasco, Isabel Celaá.

Y es que el microblogging es desde el primer momento un fenómeno que atrae la atención de tecnólogos y científicos, por razones que reconozco me han sorprendido profundamente.

Próximamente (17 de noviembre de 2009) se va a celebrar en  Londres la 3ª edición del congreso 140 Character Conference (#140conf), animado por Jeff Pulwer:

The original scope of #140conf was to explore “the effects of twitter on: Celebrity, “The Media”, Advertising and (maybe) Politics.” Over time the scope expanded to look at the effects of twitter on topics ranging from public safety to public diplomacy.

Erick Schonfeld (2009) explica muy bien la razón del imponente poder de Twitter:

Twitter has a decided advantage in that it is capturing the vast majority of the real-time thought stream on the Web (because more people enter their thoughts directly into Twitter’s database than any other, and are doing so at an increasing rate). […] In aggregate, what you get is a direct view into consumer sentiment, political sentiment, any kind of sentiment. For companies trying to figure out what people are thinking about their brands, searching Twitter is a good place to start. To get a sense of what I’m talking about, try searching for “iPhone,” “Zune,” or “Volvo wagon”.

Una búsqueda en GoogleScholar aporta 139.000 referencias. Si tomamos la primera de Java y otros (2007), citada 75 veces, leemos en el resumen:

Microblogging is a new form of communication in which users can describe their current status in short posts distributed by instant messages, mobile phones, email or the Web. Twitter, a popular microblogging tool has seen a lot of growth since it launched in October, 2006. In this paper, we present our observations of the microblogging phenomena by studying the topological and geographical properties of Twitter’s social network. We find that people use microblogging to talk about their daily activities and to seek or share information. Finally, we analyze the user intentions associated at a community level and show how users with similar intentions connect with each other.

El artículo es de 2007. La evolución desde entonces se polariza hacia las herramientas que como Seesmic permiten aprovechar mejor los contenidos canalizados a través de Twitter. La propia Wikipedia ofrece un artículo sobre servicios y aplicaciones para Twitter, pero casi prefiero atender a lo que otros usuarios están anotando en Delicious (donde reencuentro el artículo de José Luis Orihuela): http://delicious.com/tag/twitter+tools. Habrá que ver cuáles herramientas elegimos finalmente. La semana que viene casi seguro mostraré Seesmic, Hashtags, Monitter, Trendsmap y otros que puedan consultarse online. ¿Alguna sugerencia más?

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